WERKINGSSFEER
1.	Deze algemene voorwaarden zijn automatisch en integraal van toepassing op alle (rechts)handelingen van de opdrachtnemer, zoals het aanbod, de overeenkomst, het werk, inclusief het product dat of de dienst die wordt afgenomen door de opdrachtgever bij Van Strijland.  
2.	Deze algemene voorwaarden prevaleren boven de (algemene) voorwaarden van de opdrachtgever indien de opdrachtnemer de toepasselijkheid daarvan niet uitdrukkelijk heeft afgewezen. Een wijziging door de opdrachtgever met eigen voorwaarden wordt door de opdrachtnemer niet aanvaard. 
3.	De opdrachtgever aanvaardt de geldigheid van deze algemene voorwaarden eveneens op al het toekomstig werk dat de opdrachtnemer zal uitvoeren voor de opdrachtgever. 
4.	Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing indien de opdrachtnemer bij de uitvoering van het werk gebruik maakt van derden. 
5.	Eventuele afwijkende bedingen gelden enkel indien deze schriftelijk zijn vastgelegd. 

A. Algemene voorwaarden consumenten en professionele partijen 
2 DEFINITIES
De volgende definities worden gehanteerd in deze algemene voorwaarden: 
a.	Opdrachtgever: 
a.	een natuurlijk persoon (consument), handelt voor zijn eigen doeleinden die buiten bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen of 
b.	een professionele partij die handelt in het kader van een beroep of bedrijf.
b.	Opdrachtnemer (c.q. technisch aannemer): Van Strijland servicetechniek , gevestigd te ’s-Heerenberg aan De Immenhorst 15 Unit 5, geregistreerd onder Kamer van Koophandel nummer 83914633, tevens de gebruiker van deze algemene voorwaarden. Onder de opdrachtnemer wordt mede verstaan alle geregistreerde handelsnamen onder het genoemde nummer van de Kamer van Koophandel. 
c.	Werk (c.q. de opdracht): het totaal van de tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer overeengekomen (ontwerp/installatie/onderhoud)werkzaamheden, met inbegrip van de levering van diensten en goederen (materialen/producten die eventueel ook door de opdrachtgever aangeschaft (kunnen) zijn), dat de opdrachtnemer moet verrichten om te bewerkstelligen dat de installa¬tie bij de oplevering en, indien overeengekomen gedurende de onderhoudsperiode, aan de uit de overeenkomst voortvloeiende eisen beantwoordt.
d.	Overeenkomst: de schriftelijke afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over het werk waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
e.	Meer- en minderwerk: door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan of verminderingen van het overeengekomen werk die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de eerder tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer overeengekomen aanneemsom.
f.	Onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op bedrijfszeker/continue en veilig gebruik van de aangebrachte installatie of installatie aangebracht door derden.
g.	Service: het geheel van werkzaamheden gericht op onderzoek naar en/of verhelpen van de oorzaak van een (onverwacht) opgekomen gebrek zoals bijvoorbeeld niet goed functioneren, storing, verstopping of lekkage.
h.	Stelpost: een bedrag opgenomen in de offerte of overeenkomst met een specifiek bestedingsdoel. De stelpost wordt al opgenomen in de totale aanneemsom en wordt gebruikt om bepaalde uitgaven te dekken, die nader in de overeenkomst worden beschreven of aangeduid. De stelpost dekt het bestedingsdoel.  
3 HET AANBOD VAN HET WERK 
1.	Het aanbod dat ziet op het werk wordt schriftelijk (op papier) of (schriftelijk) langs elektronische weg gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening. Het aanbod betreft per definitie een vrijblijvend aanbod, tenzij anders is aangegeven. Hiermee kan het worden herroepen door opdrachtnemer.
2.	Op ieder aanbod zijn de volgende leden van dit artikel van toepassing.
3.	Het aanbod blijft 30 dagen na dagtekening geldig tenzij anders aangegeven.
4.	Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden (en/of de benodigde zaken/producten die hierbij moeten worden aangeschaft), dat voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de opdrachtgever mogelijk te maken. 
5.	De inhoud van alle documenten, bijvoorbeeld tekeningen, beschrijvingen, specificaties, die bij een aanbod worden verstrekt, zijn zo nauwkeurig mogelijk opgesteld. De inhoud is echter niet bindend. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.  
6.	Het aanbod vermeldt onder andere de datum waarop of de periode waarin:
-	bepaalde materialen kunnen worden geleverd en/of
-	waarin met het werk kan worden begonnen en
-	een redelijke inschatting  van de duur van het werk of
-	een redelijke inschatting van de datum waarop of de periode waarin het werk wordt opgeleverd.
7.	In geval van een redelijke inschatting een datum waarop het werk wordt opgeleverd, vermeldt het aanbod of dit een vaste of een vermoedelijke datum van oplevering betreft. 
8.	Het aanbod geeft inzicht in de prijsvormingsmethode die zal worden gehanteerd: ‘aanneemsom’ of ‘regie’. Bij de prijsvormingsmethode ‘aanneemsom’ komen opdrachtgever en opdrachtnemer een vast bedrag overeen waartegen het werk wordt verricht. Bij de prijsvormingsmethode ‘regie’ doet de opdrachtnemer een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren, onder andere eenheidsprijzen per uur van te verrichten arbeid, eenheidsprijzen van benodigde materialen en voorrijkosten. Op verzoek van de opdrachtgever geeft de opdrachtnemer, indien dat redelijkerwijs mogelijk is, een indicatie van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs. Let wel, hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De daadwerkelijke prijs voor het werk is pas bekend na het beëindigen en opleveren van de werkzaamheden. Het aanbod kan ook een combinatie van de twee prijsvormingsmethoden bevatten.
9.	Indien het aanbod een stelpost bevat, dan wordt duidelijk omschreven welke artikelen en/of werkzaamheden in deze stelpost zijn begroot.
10.	Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
11.	Indien bepaalde omstandigheden of vereisten noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het werk en deze door de opdrachtgever geregeld moeten worden, zal dit, voor zover mogelijk, worden vermeld bij het aanbod.
12.	Indien de opdrachtnemer bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wil maken van opslagruimte van de opdrachtgever, dient hij dit in het aanbod te vermelden of wordt dit later overeengekomen. 
13.	De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de opdrachtnemer of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de opdrachtnemer tenzij het aanbod wordt geaccepteerd. Dit laat onverlet het intellectuele eigendomsrecht van de opdrachtnemer. De genoemde bescheiden mogen niet zonder de toestemming van de opdrachtnemer aan derden worden verstrekt of getoond. Zij mogen evenmin zonder toestemming worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd.
14.	Indien de opdracht voor het werk niet tot stand komt, dan dienen de bescheiden binnen 14 dagen na retour te worden gestuurd aan de opdrachtnemer, indien dat wordt verzocht. De kosten voor de verzending komen voor rekening van de opdrachtgever.  
15.	Indien de opdrachtgever het aanbod niet accepteert, waardoor er geen overeenkomst tot stand komt, dan is de opdrachtgever uitsluitend verplicht de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van het aanbod aan de opdrachtnemer te vergoeden als de opdrachtnemer de opdrachtgever direct bij of na het vragen van het aanbod schriftelijk heeft gewezen op het bestaan van deze verplichting en de hoogte van deze kosten. Betaling van de kosten vindt plaats binnen 14  dagen na de dagtekening van de factuur. 
16.	De opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien opdrachtgever redelijkerwijs begreep of diende te begrijpen dat de offertes of aanbiedingen een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten. 
17.	Bij elk aanbod wordt een exemplaar van deze algemene voorwaarden bijgevoegd. 
4 TOTSTANDKOMING VAN DE OPDRACHT/DE OVEREENKOMST 
1.	De opdracht komt tot stand door een schriftelijke ondubbelzinnige aanvaarding van het aanbod door de opdrachtgever. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs de schriftelijke of elektronische weg. 
2.	De schriftelijke overeenkomst, inclusief de daarop van toepassing zijnde voorwaarden, geeft de volledige inhoud weer van rechten en verplichtingen van partijen en treedt in de plaats van alle daaraan voorafgaande schriftelijke of mondelinge afspraken, verklaringen of uitlatingen van partijen.
3.	Alle aan de opdrachtnemer verstrekte opdrachten komen uitsluitend tot stand met opdrachtnemer, ook als het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling van opdrachtgever is dat de opdracht door een bepaalde bij opdrachtnemer werkzame persoon zal worden uitgevoerd. In afwijking van de artikelen 7:404, 7:407 en 7:409 BW zijn partners of medewerkers van opdrachtnemer niet persoonlijk gebonden of aansprakelijk.
4.	De uitvoering van het overeengekomen werk geschiedt uitsluitend ten behoeve van opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichtte werkzaamheden voor de opdrachtgever geen rechten ontlenen.
5 VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTNEMER 
1.	De opdrachtnemer levert goed vakmanschap en is verplicht om datgene te doen wat naar aard van de overeenkomst door de wet, de eisen van redelijkheid en billijkheid of het gebruik wordt gevorderd. 
2.	De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden van de opdrachtnemer, tenzij anders overeengekomen. De opdrachtnemer zal de opdrachtgever desgevraagd informeren over tijdstippen van de uitvoering van de werkzaamheden. 
3.	Indien er een opdracht van de opdrachtgever aan de opdrachtnemer is verleent die strekt tot het verlenen van service gelet op gebreken, is de opdrachtnemer verplicht om zich in te spannen om de oorzaak van het gebrek op te sporen en vervolgens, indien overeengekomen, de oorzaak van het gebrek te verhelpen.
4.	De opdrachtnemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
5.	Een verhoging van de prijs als gevolg van wijziging van de voorschriften mag aan de opdrachtgever worden doorberekend, mits de opdrachtnemer aantoont dat hij op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging op de hoogte kon zijn. 
6.	De opdrachtnemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen c.q. te waarschuwen voor het op de op het eerste gezicht kenbare en voor het werk/de opdracht relevante:
-	onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, het overeengekomen werk, de overeenkomst, de informatie en/of gegevens;
-	onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde werkwijzen en constructies;
-	gebreken van de (on)roerende zaak waaraan/waarop/waarin het werk wordt verricht;
-	(bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (zoals
bijvoorbeeld  asbest en legionella) in of bij de (on)roerende zaak waaraan/waarop/waarin het werk wordt verricht;
-	gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen of goederen die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
al het voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens de uitvoering van het werk aan de opdrachtnemer openbaren en de opdrachtnemer ter zake deskundig wordt geacht.
7.	De opdrachtnemer is echter niet verplicht om verdere werkzaamheden uit te voeren dan een algemene toetsing van de door de opdrachtgever verstrekte informatie, ontwerpen, berekeningen aan de geldende normen. De controle van de goederen/productie die de klant levert voor het werk omvat slechts een visuele inspectie op schade voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.  
8.	Voor zover de opdrachtgever een professionele partij (een bedrijf) betreft, zorgt de opdrachtnemer ervoor dat de opdrachtgever tijdig desgevraagd informatie ontvangt over de in zijn aanbie¬ding gehanteerde verhouding tussen loon en materiaal en zijn betaalgedrag in het kader van de wet ketenaan¬sprakelijkheid en verleggingsregeling omzetbelasting.
9.	De opdrachtnemer geeft naar beste vermogen en tijdig desgevraagd instructies voor het in- en uitbedrijf stellen en bedrijfsvaardig houden van de installatie.
10.	De opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor directe materiele schade, tenzij deze niet aan hem kan worden toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 1.000 per gebeurtenis of ter hoogte van de waarde van de factuur mocht deze onder een bedrag van € 1.000 liggen .
Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
-	de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de
schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van
deze voorwaarden
-	de redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor
zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van
directe schade als bedoeld is in deze algemene voorwaarden.
11.	De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder begrepen gevolgschade, bedrijfsschade, gederfde winst, productieverlies, omzetverlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, kosten voortvloeiende uit veroordeling in proceskosten, rente- en/of vertragingsschade, schade als gevolg van het verschaffen van gebrekkige medewerking en/of informatie van opdrachtgever en/of schade wegens door opdrachtnemer gegeven vrijblijvende inlichtingen of adviezen waarvan de inhoud
niet uitdrukkelijk onderdeel van de schriftelijke overeenkomst vormt.
12.	Indien en voor zover de opdrachtgever enig aan de overeenkomst verbonden risico heeft verzekerd, is hij gehouden even¬tuele schade onder die verzekering te vorderen en de opdrachtnemer te vrijwaren voor verhaal aanspraken van de verzekeraar.
13.	De opdrachtnemer vrijwaart de opdrachtgever tegen aanspra¬ken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn werk is toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de opdrachtnemer zelf of van zijn ondergeschikten of van andere door hem bij de uitvoe¬ring van het werk ingeschakelde hulppersonen.
14.	Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten die haar is toe te rekenen dan wel is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijk te stellen grove nalatigheid van opdrachtnemer en tenzij enige dwingende (inter)nationale wet of regelgeving een dergelijke bepaling niet toestaat.
15.	De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aansprakelijkheid van door de opdrachtgever ingeschakelde derden.
16.	Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of tenietgaan van bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de verzending
geschiedt door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
17.	Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor besluiten uit de gemeentelijke/landelijke bepaling of schoonheidscommissie. Eventuele beperkingen zullen door opdrachtgever vooraf uitgesloten dienen te worden.
18.	De bovengenoemde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede bedongen ten behoeve van de door opdrachtnemer voor de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden.
6 VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER 
1.	De opdrachtgever zorgt dat de opdrachtnemer tijdig beschikt over alle (technische) informatie en gegevens die noodzakelijk zijn om de opdrachtnemer in staat te stellen het werk te realiseren. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid van de overgelegde informatie/gegevens/stukken. 
2.	De opdrachtgever stelt de opdrachtnemer in de gelegenheid het werk te verrichten. Hieronder valt: kosteloze beschikking over en vrije toegang tot het terrein, het gebouw en de locatie waar(op/in) het werk wordt verricht, en voor schone, veilige en gezonde omstandigheden. Hieronder valt ook: het ter beschikking stellen van basisvoorzieningen en aansluitingsmogelijkheden voor het uitvoeren van het werk en de werkzaamheden, bijvoorbeeld: water, elektriciteit, gas, telecom en riolering, tenzij anders overeengekomen. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de opdrachtgever.
3.	De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de toestand van de gebouwen/locaties waar en de installaties of delen daarvan rondom, waaronder, waarin of waarboven de werkzaamheden worden verricht, alsmede voor de om¬standigheden die de uitvoering van de werkzaamheden verhinderen of ernstig belemmeren. De opdrachtgever is verplicht de opdrachtnemer en diens personeel tijdig voor gevaarlijke situaties te waarschuwen.
4.	De opdrachtgever zorgt er voor dat de opdrachtnemer tijdig kan beschikken over de
voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen en beschikkingen en toestemming) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens die noodzakelijk zijn voor het overeengekomen werk of het gebruik van het werk. De opdrachtnemer geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied en zal indien nodig de noodzakelijke medewerking verlenen. Indien de opdrachtgever in de nakoming van deze verplichting tekortschiet, dan kan de opdrachtgever de overeenkomst ontbinden, waarbij de bepalingen in artikel 9 van toepassing zijn.
5.	De opdrachtgever draagt zorg voor een ongestoord gebruik van de in artikel 3 lid 12
bedoelde opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder voor de zaken in de
opslagruimte.
6.	De opdrachtgever is verantwoordelijk voor derden, zoals hulppersonen, onderaannemers of leveranciers die hij heeft gecontracteerd in het kader van het werk. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat de door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen (bijvoorbeeld ook van goederen), die niet tot het werk van de opdrachtnemer behoren volgens de overeenkomst, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de opdrachtgever de opdrachtnemer hiervan tijdig in kennis te stellen. Indien de opdrachtnemer het werk hierdoor niet volgens afspraak kan uitvoeren, dan is opdrachtnemer voor schade die hieruit voortvloeit nimmer aansprakelijk. Daarenboven is de opdrachtgever verantwoordelijk voor de deugdelijkheid en geschiktheid van de werkzaamheden en/of goederen die door derden worden geleverd (c.q. uitgevoerd). 
7.	Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een omstandigheid die voor risico van de opdrachtgever komt, zoals bijvoorbeeld (en niet gelimiteerd) een situatie genoemd in de voorgaande leden van dit artikel, dan dient de opdrachtgever de daaruit voor de opdrachtnemer  voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de opdrachtgever kan worden toegerekend.
8.	De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
-	onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, het overeengekomen werk, de overeenkomst, de informatie en/of gegevens;
-	onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
-	gebreken van de (on)roerende zaak waaraan/waarop/waarin het werk wordt verricht;
-	bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (zoals
bijvoorbeeld  asbest en legionella) in of bij de (on)roerende zaak waaraan/waarop/waarin het werk wordt verricht;
-	gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking
zijn gesteld;
-	vertragingen en/of kosten als gevolg van de naleving van wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege, alsmede voorschriften van bijzonder aard, zoals technische en industriële normen, die na het aanbod van de opdrachtnemer worden gewijzigd of in werking treden;
Dit laat onverlet de waarschuwingsplicht van de opdrachtnemer op grond van artikel 5 lid 6. 
9.	De opdrachtgever is buiten de werktijden van de opdrachtnemer verantwoordelijk voor de goederen en eigendommen van de opdrachtnemer, zoals materialen, werktuigen of gereedschappen. 
10.	Het is de opdrachtgever niet toegestaan om de opdrachtnemer en diens personeel aanwijzingen te geven die niet in verband staan met het werk en/of strijdig zijn met de aard van de overeenkomst. 
11.	In geval van een tekortkoming van de opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst, wijst de opdrachtgever de opdrachtnemer daar zo spoedig mogelijk schriftelijk op. Dit door middel van een brief met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een redelijke termijn om de tekortkoming te herstellen, tenzij de opdrachtnemer reeds door de enkele tekortkoming in verzuim is. 
12.	De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden wegens (producten)aansprake¬lijkheid als gevolg van een gebrek in een door de opdrachtgever aan een derde geleverd product of installatie en dat mede bestond uit door de opdrachtnemer ontwik-kelde en/of geleverde goederen, behoudens indien en voor zover de opdrachtgever/derden bewijst dat de schade is veroorzaakt door die goederen en onverminderd het bepaalde in lid 5 van artikel 13.  


7 DERDEN INGESCHAKELD DOOR DE OPDRACHTNEMER 
1.	Het inschakelen van derden zal opdrachtnemer – waar mogelijk en indien noodzakelijk -  doen in overleg met opdrachtgever. 
2.	Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor (toerekenbare) tekortkomingen van – al dan niet in haar opdracht – ingeschakelde derden. Opdrachtnemer kan nimmer als hoofdaannemer worden gezien en fungeert ook nimmer als hoofdaannemer. Wordt schade veroorzaakt door derden, dan zal opdrachtgever zich rechtstreeks tot de betreffende derde(n) moeten wenden en kan opdrachtgever opdrachtnemer niet daarvoor aanspreken. Hiermee wordt uitdrukkelijk afgeweken van artikel 6:76, 6:170 en 7:751 laatste volzin BW. 
8 VERTRAGING BIJ AANVANG OF VOORTZETTING VAN HET WERK
1.	Indien de opdrachtnemer zijn verplichtingen met betrekking tot de aanvang of voortzetting van het werk niet nakomt, dient de opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke te stellen met een redelijke termijn voor het hervatten of voortzetten van de werkzaamheden. Indien de opdrachtnemer na deze redelijke termijn niet voldoet, heeft de opdrachtgever de mogelijkheid de overeenkomst (buitengerechtelijk) te ontbinden. 
2.	Indien de opdrachtgever overgaat tot ontbinding van de overeenkomst, kan hij de werkzaamheden door een derde laten uitvoeren. Eventuele schadevergoeding en extra kosten voor de uitvoering door derden zijn slechts verschuldigd door de opdrachtnemer voor zover deze kosten in redelijkheid zijn gemaakt en een direct gevolg zijn van het tekortschieten van de opdrachtnemer.
9 WIJZIGING, ANNULERING EN BEËINDIGING VAN HET WERK IN ONVOLTOOIDE STAAT
1.	In het geval  de opdrachtgever een verzoek wenst te doen tot wijziging, annulering of beëindiging van het werk/de overeenkomst, dan dient de opdrachtgever dit verzoek schriftelijk en onder opgaaf van redenen aan de opdrachtnemer te verzenden. 
2.	De opdrachtnemer is niet verplicht de opgedragen wijziging uit te voeren indien de wijziging:
-	niet schriftelijk is verzocht, of
-	zijn kennis, bekwaamheid of specialisatie overstijgt, of
-	indien partijen geen overeenstemming bereiken over de (extra) kosten die gepaard gaan met de wijziging, of
-	indien partijen geen overeenstemming kunnen bereiken over de consequenties ten aanzien van de planning van het werk. 
3.	Alle afspraken omtrent wijziging(en), annulering of beëindiging van het werk/de overeenkomst dienen schriftelijk te worden vastgelegd. 
4.	De opdrachtgever kan na aanvang van de werkzaamheden, de uitvoering van het werk en/of de overeenkomst te allen tijde geheel of gedeeltelijk beëindigen c.q. opzeggen. In zijn geval zijn de leden 5 tot en met 9 van kracht van dit artikel. 
5.	Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vastlegging van
de feitelijke toestand van het werk op het moment van oplevering in onvoltooide
staat.
6.	Tot op het moment van oplevering is de opdrachtnemer verplicht, tegen vergoeding (gedragen door de opdrachtgever), maatregelen te treffen ter voorkoming en beperking van schade. 
7.	De opdrachtgever zal de opdrachtnemer de hem toekomende aanneemsom vergoeden, vermeerderd met de kosten van de in lid 6 bedoelde vergoeding(en) alsook met andere door de beëindiging ontstane kosten en verminderd met het niet geleverde en de niet gemaakte kosten.
8.	Indien een prijsvormingsmethode is gehanteerd waarbij geen aanneemsom was vastgesteld, vergoedt de opdrachtgever aan de opdrachtnemer de door de opdrachtnemer aan het werk bestede loon- en materiaalkosten, de in lid 6 bedoelde vergoeding(en), de andere door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de opdrachtnemer over het gehele werk zou hebben genoten. 
9.	Bij een wijziging, annulering of beëindiging van het werk zijn alle kosten voor het inschakelen van (en de reeds ingeschakelde) derden voor rekening van de opdrachtgever. 
10.	Opdrachtnemer heeft het recht om de opdracht te annuleren, op grond van voor haar moverende redenen. In dit geval heeft de opdrachtgever recht op terugbetaling van het betreffende deel van de factuur waarop de annulering van opdrachtnemer betrekking heeft.
11.	Indien de opdrachtgever surséance van betaling heeft aange¬vraagd, in staat van faillissement is verklaard of in de nakoming van de overeenkomst is tekortgeschoten bijvoorbeeld door het niet voldoen aan de betalingsverplichting, is de opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
10 MEER- EN MINDERWERK
1.	Bij de prijsvormingsmethode ‘aanneemsom’ kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer, nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, meer- en minderwerk overeenkomen. Daarbij maken zij afspraken over het in vergelijking met de oorspronkelijke overeenkomst extra uit te voeren en/of achterwege te laten werk en de gevolgen daarvan voor de prijs en de oplevering.
2.	In geval van door de opdrachtgever opgedragen meerwerk kan de opdrachtnemer
alleen aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien de opdrachtnemer de opdrachtgever tijdig heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de
opdrachtgever dit zelf reeds had moeten begrijpen.
3.	Op het moment dat de opdrachtnemer onder bezwaarlijkere omstandigheden moet werken dan bij het aangaan van de overeenkomst bekend was of behoorde te zijn, dan is de opdrachtnemer gerechtigd de daaruit voortvloeiende extra kosten aan opdrachtgever in rekening te brengen. 
4.	Indien minder wordt uitgegeven dan in de stelpost begroot dan geldt dit niet
als minderwerk, tenzij er op verzoek van de opdrachtgever artikelen uit de stelpost
zijn gehaald. In dat geval geldt de afwijking van de stelpost als minderwerk.
5.	Meer- en minderwerk wordt altijd direct bij het maken van de afspraken schriftelijk vastgelegd, behalve in spoedeisende omstandigheden.
6.	Het ontbreken van een document laat de aanspraken van opdrachtnemer en/of
opdrachtgever op verrekening van meerwerk en/of minderwerk onverlet. In dat geval
rust het bewijs van de overeenkomst op degene die een beroep doet op de afspraken.
11 ONVOORZIENE OMSTANDIGHEDEN
1.	Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, dan meldt de opdrachtnemer of opdrachtgever dit zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever of opdrachtnemer en onderbreekt de opdrachtnemer - voor zover dat op grond van de onvoorziene omstandigheden noodzakelijk is – de werkzaamheden, behalve voor zover de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen vereist. 
2.	Eventuele extra kosten die de opdrachtnemer moet maken in verband met een
onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk
zijn ter beperking van de schade, zullen door de opdrachtgever worden vergoed.
3.	Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan
zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.
12  OVERMACHT
Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is deze partij gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten.
13 OPLEVERING
1.	Als opdrachtgever en opdrachtnemer een vaste datum van oplevering zijn overeengekomen, dan wordt het werk op deze datum opgeleverd, tenzij er sprake is  van een omstandigheid die valt buiten de invloedsfeer van de opdrachtnemer, bijvoorbeeld (niet limitatief) vertraging in de levering van materialen of onverwachte technische problemen. 
2.	Als opdrachtgever en opdrachtnemer een vermoedelijke datum van oplevering hebben afgesproken, dan wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd. Een mogelijke opleverdatum kan nimmer als fatale termijn worden aangemerkt.  
3.	De opdrachtgever is bevoegd om via controles, beproevingen of tests te toetsen of het werk en de resultaten van het werk voldoen aan de eisen die voortvloeien uit de overeenkomst. Toetsing door of namens opdrachtgever geschiedt, na overleg met opdrachtnemer, tenzij anders is over-eengekomen, voor rekening en risico van de opdrachtgever. De opdrachtnemer zal de opdrachtnemer binnen redelijke gren¬zen hierbij de noodzakelijke medewerking verlenen. Schade die door de toetsing van het werk ontstaat, komt voor rekening van de opdrachtgever.
4.	Het werk is opgeleverd op het moment dat de opdrachtgever aan de opdrachtnemer  heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en de opdrachtgever het werk heeft aanvaard.
5.	Het werk wordt ook als opgeleverd beschouwd:
-	Wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de opdrachtgever van de opdrachtnemer
de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en de opdrachtgever heeft
nagelaten het werk te aanvaarden dan wel af te keuren dan wel onder voorbehoud te aanvaarden, tenzij er een andere termijn is overeengekomen; OF
-	Wanneer de opdrachtgever het werk/de installatie (opnieuw) in gebruik neemt, met
dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat
gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming
verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
6.	Het is de opdrachtnemer toegestaan de oplevering te verdelen in een aantal (vooraf overeengekomen) deelopleveringen.
7.	Kleine gebreken die kunnen worden hersteld binnen de garantietermijn en het functioneren van het werk niet beïnvloeden, staan aan oplevering niet in de weg.
8.	Bij overschrijding van een afgesproken vaste opleve¬ringsdatum is de opdrachtnemer verplicht de door de opdrachtgever hierdoor geleden schade te vergoeden, indien dit schriftelijk is overeengekomen in de overeenkomst.
9.	Na de oplevering is de opdrachtnemer niet meer aansprakelijk voor gebreken of schade.
14  VOORUITBETALING/ZEKERHEID
1.	De opdrachtnemer is gerechtigd een aanbetaling op het eindbedrag als vooruitbetaling te verlangen indien hij dienaangaande onvoldoende financiële zekerheid stelt. 
2.	De opdrachtnemer kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen
van de opdrachtgever.
3.	Ook na het sluiten van de overeenkomst kan de opdrachtnemer zekerheid bedingen
indien hij goede grond heeft te vrezen dat de opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de opdrachtgever in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.
15 PRIJZEN EN BETALING (IN TERMIJNEN)
1.	Betreft de opdrachtgever een consument dan zijn alle genoemde en overeengekomen bedragen door de opdrachtnemer inclusief BTW. 
2.	Betreft de opdrachtgever een professionele partij, dan is de omzetbelasting in de genoemde en overeengekomen bedragen niet inbegrepen. De opdrachtgever vergoedt de door de opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst verschuldigde omzetbelasting. 
3.	Betaling van een factuur verzonden door de opdrachtnemer aan een opdrachtgever (professionele partij) vindt plaats zonder inhoudingen of verrekeningen, tenzij anders is overeengekomen, binnen 14 dagen na het ontvangen van de factuur. 
4.	Betaling van een factuur verzonden door de opdrachtnemer aan een opdrachtgever (consument) vindt plaats zonder inhoudingen of verrekeningen, tenzij anders is overeengekomen, binnen 7 dagen na het ontvangen van de factuur.
5.	Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval telkens plaats te vinden uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de factuur, tenzij anders overeengekomen. 
16 DE EINDAFREKENING
1.	De opdrachtnemer verstuurt/overlegt de eindafrekening aan de opdrachtgever binnen een redelijke termijn na oplevering.
2.	In geval van toepassing van de prijsvormingsmethode ‘aanneemsom’ bevat de eindafrekening een duidelijke omschrijving van de oorspronkelijke opdracht en het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.
3.	In geval van toepassing van de prijsvormingsmethode ‘regie’ bevat de eindafrekening een specificatie van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven, en van de overige kosten. 
4.	Eventuele extra kosten vanwege schade wordt genoteerd op de eindafrekening en maakt onderdeel uit van de eindafrekening, tenzij anders is overeengekomen. 
5.	Betaling van de eindafrekening verzonden aan een opdrachtgever (professionele partij) vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur, tenzij anders is overeengekomen. 
6.	Betaling van de eindafrekening verzonden aan een opdrachtgever (consument) vindt plaats binnen 7 dagen na ontvangst van de factuur, tenzij anders is overeengekomen. 
7.	De opdrachtgever voldoet de som op de factuur aan de opdrachtnemer, ook wanneer de opdrachtgever nog recht heeft op een schadevergoeding. 
8.	Pas indien de eindafrekening betaald is, worden alle voor het werk bestemde goederen, zoals materialen en installaties, eigendom van de opdrachtgever. 
17 NIET NAKOMEN BETALINGSVERPLICHTING
1.	Indien de opdrachtgever niet tijdig factuur betaalt, wordt hij wettelijk geacht zonder enige ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de opdrachtnemer na het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 15 lid 3 en artikel 16 lid 5 één betalingsherinnering, waarin hij de opdrachtgever op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
2.	Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de opdrachtnemer wettelijke (handels)rente (ex artikel 6:119 en 119a Burgerlijk Wetboek) in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 15 lid 3 en 4 en artikel 16 lid 5 en 6 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde bedrag. 
3.	De opdrachtnemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14 dagen bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de opdrachtnemer hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten voor rekening van de opdrachtgever. De hoogte van deze kosten is gebonden aan de wettelijke bepalingen in het Burgerlijk Wetboek. 
4.	Op het moment dat de opdrachtgever in verzuim verkeert, is de opdrachtnemer tevens bevoegd om de overeenkomst te ontbinden. 
5.	De opdrachtnemer blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat
de opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
18 GARANTIE 
1.	De opdrachtnemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk die binnen 12 maanden na de oplevering aan de dag treden kosteloos worden verholpen, tenzij anders is overeengekomen. De garantietermijn overschrijdt de fabrieksgarantie (c.q. de garantie van de leverancier) en de wettelijke garantie niet.
2.	Tevens garandeert de opdrachtnemer gedurende een termijn van 12 maanden na de oplevering dat de specificaties ten aanzien van capaciteit en temperaturen, zoals vermeld in het aanbod, worden gehaald, tenzij anders is overeengekomen.
3.	De garantie is beperkt tot de door de opdrachtnemer zelf uitgevoerde werkzaamheden en/of gebruikte c.q. geleverde materialen. 
4.	Voor zover via opdrachtnemer - voor geleverde/gebruikte zaken of diensten of materialen – door of van derden een (fabrieks)garantie is verleend door fabrikant, importeur of andere derden, dan dient opdrachtgever zich tot desbetreffende derde te wenden voor garantie. Opdrachtnemer is hierin geen partij en kan nimmer door opdrachtgever worden aangesproken voor eventuele garanties. 
5.	Opdrachtnemer verleent uitdrukkelijk geen garantie voor zaken/materialen/producten die door de opdrachtgever zelf zijn aangeschaft of vervaardigd en die worden gebruikt voor of ten behoeve van het werk. 
6.	De garantie zoals bedoeld in de voorgaande leden vervalt indien:
-	gebreken aan de installatie niet binnen bekwame tijd nadat ze ontdekt werden
of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden schriftelijk aan de opdrachtnemer
zijn gemeld;
-	gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim
van de opdrachtgever die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan wel
door van buiten komende oorzaken;
-	het gebrek geen gevolg is van het werk;
-	gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van de
opdrachtnemer aan een derde opdracht is verstrekt van welke aard dan ook om aan
de installatie voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door de opdrachtgever zelf
zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien verstande dat de garantie niet
vervalt als dat gezien de aard en omvang van de getroffen voorzieningen niet
gerechtvaardigd is;
-	een specifiek geplaatste zekerheidssticker of zegel is verbroken;
-	gedurende de garantieperiode geen periodiek onderhoud wordt verricht aan
apparatuur die onderhoud behoeft;
-	de opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, verstande
dat de garantie niet vervalt in het geval de opdrachtgever geen enkel verwijt kan
worden gemaakt van het niet tijdig betalen.
7.	De garantieregeling zoals verwoord in de voorgaande leden van dit artikel is
niet van toepassing ten aanzien van:
-	gloeilamp, tl-lamp, led-bron, spaarlampen of andere soorten lampen;
-	het ontstoppen van een afvoer;
-	batterijen.
8.	De garantieregeling zoals verwoord in de voorgaande leden van dit artikel is ook niet van toepassing indien op voorhand wordt aangegeven dat er geen garantie geldt, bijvoorbeeld indien er tegen een bepaald advies in toch werk wordt verricht.  
9.	In geval van afkopen, vervalt het recht op reclamatie van geleverd werk en directe en indirecte schade en op garantie.
10.	Het bepaalde in dit artikel laat onverlet de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer op grond van de wet.
19 SLOTBEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE ALGEMENE VOORWAARDEN 
1.	Opdrachtnemer heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. De opdrachtnemer informeert in dat geval de opdrachtgever schriftelijk over deze wijziging. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht reeds gegeven opdrachten, voor zover niet (gedeeltelijk) uitgevoerd, te annuleren binnen 8 dagen na deze wijziging, in dien deze wijziging van de algemene voorwaarden ingrijpend is. 
2.	Indien de opdracht al gedeeltelijk is uitgevoerd en de opdrachtgever een consument betreft, dan kan heeft de consument de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden indien de voorwaarden ingrijpend zijn. 
3.	Mocht enige bepaling uit deze voorwaarden achteraf onverbindend blijken (c.q. als onredelijk bezwarend worden aangemerkt), dan wordt die bepaling vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk aansluit bij de achterliggende bedoeling van deze bepaling in lijn ligt daarmee en blijven de overige bepalingen onverkort van toepassing.
4.	Indien deze algemene voorwaarden in een andere taal dan in het Nederlands worden verstrekt, dan zal de Nederlandse tekst in het geval van een geschil over de inhoud/strekking bindend zijn. 
20 TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILBESLECHTING
1.	Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
2.	Geschillen zullen uitsluitend worden berecht door de bevoegde Nederlandse rechter, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.


B. Bijzondere bepalingen met betrekking tot liftonderhoud voor de installatie